경희대학교
바로가기 메뉴
주메뉴 바로가기
본문 바로가기

이미지 설명입니다.

  • 발전기금
  • 인포21
  • Webmail
메뉴열기

교육과정

철학과 교과목 해설

HUMAN1001 인문학과 진로탐색(Humanities and Career Searching) 1-1-0
– 직업의 의미와 진로에 대하여 고찰해 보고, 취업 동향과 다양한 인터뷰 자료를 통해 학생들이 진로 탐색을 할 수 있도록 방향을 제시한다.

-Considering the significance of work, this course provides the latest trend in choosing jobs and interview materials to help students explore their future careers suitable to their individual aptitudes.
PHIL1035 논리와 사고(Critical Thinking) 3-3-0
– 기호 논리학 체계에 중점을 두어 추론 능력과 일상생활에 있어 그 적용법을 배운다. 무엇보다도 논리학의 주요 주제들(귀납과 연역의 정당성, 오류론, 사유의 3가지 기본 원칙, 추론의 건전성 등)을 실제 생활에서 이용할 수 있는 능력을 개발하는데 중점을 둔다.

– A study of reasoning and its application to everyday life, with especial attention to the system of symbolic logic. Mainly focussing on development of practical usage from logical subjects; justice of induction and deduction, theory of fallacy, three basic principles of thought, soundness of inference, etc.
PHIL3036 이야기와 철학(Philosophy of Story) 3-3-0
– 이야기의 철학적 본질과 이것이 인간의 삶에서 갖는 의미 등을 신하,수사학,종교,역사,문학,철학 영역의 다양한 텍스트와 사례를 중심으로 살펴본다. 이를 통해 철학,문학,역사의 세 분야를 연결하는 매개 고리를 찾도록 한다. 또한 본 강좌를 개설하는 취지에는 학생들의 글쓰기 능력을 함양하는 기회를 제공하는 고려도 포함되어 있다.

– The objective of this course is to elucidate the philosophical meaning of Story which has been in the history of western philosophy more or less neglected. The focus will be laid on the philosophical explanation of the reason why we tell a story and like it. We will solve this problem through the analysis of diverse texts in the area of philosophy, history, literature, religion, rhetoric and mythetc. Besides, this course aims to provide students with an opportunity to improve their writing skills.
PHIL1038 소크라테스(Socrates) 3-3-0
-이 강좌는 고대 그리스 문명의 맥락 속에서 서양 고대 철학의 탄생과 전개를 살펴보는 입문 강좌이 다. 우리는 소크라테스 이전 철학들, 소크라테스와 동시대 지식인들에 대해 논의할 것이다. 특히, 플라 톤과 아리스토파네스, 니체 등이 묘사한 소크라테스의 생애와 철학에 집중할 것이다.

– This course offers an introduction to ancient philosophy in the context of Greek civilization. We speak of the pre-Socratics, then of Socrates and his contemporary intellectuals. Particular attention is paid to the life and philosophy of Socrates, described by Plato, Aristophanes and Nietzsche.
PHIL2040 유가철학(Confucian Philosophy) 3-3-0
– 공자, 맹자, 순자 등 선진시대 유학자들의 역사, 기본 개념과 사상에 대해 기본적인 이해를 얻을 수 있도록 한다.

– In this course we will try to understand the theory, basic concepts and thoughts of Pre-Chin Confucian philosophers, such as Confucius, Mencius, and Xunzi.
PHIL2001 불교개론(Buddhist Philosophy) 3-3-0
– 이 강좌는 두 가지 목표를 가지고 있다. 첫째는,초기 불교와 불교 전통에서 가장 중요한 교리인 연기론을 깊이 연구한다. 두 번째로는 연기론의 최초의 모습과 무아와 무상 등의 주요 핵심 불교 교리를 초기 경전의 하나인 숫타니파타(經集)를 강독하면서 확인한다.

– This course has two aims. The first is to study in depth twelve links in the paticcasamupada theory(causality,緣起論), the key doctrine of the entire tradtion of Buddhism. Secondly, this course tries to identify the earliest form of causality and other related topics such as no-self(anatta) and impermanence(anicca) in Suttanipata, one of the earliest Buddhist canon composed in India about two thousand years ago.
PHIL2042 도가철학(Taoist Philosophy) 3-3-0
– 원전(原典)을 통해 노자(老子)와 장자(莊子) 그리고 도교(道敎)의 자연관, 인생관, 사회사상 및 철학 방법 등을 살피고, 그것의 현대적 의미 등에 관해 토론한다.

– Examination of various topics of Taoism through a reading of Taoist texts—Laozi, Zhuangzi, etc.
PHIL2007 희랍철학(Greek Philosophy) 3-3-0
– 이 강좌는 플라톤과 아리스토텔레스를 중심으로 희랍철학의 주요 주제들을 다룬다. 플라톤과 아리스토텔레스의 주요 원전을 번역으로 읽는다.

– Readings in translation from the major works of Plato and Aristotle, the two most influential philosophers in the history of Western Philosophy.
PHIL2003 인식론(Epistemology) 3-3-0
– 지식의 정의,지식의 기원,지식의 한계 등 인식전반에 관한 문제를 철학적으로 분석함으로써 지식의 가치와 방법을 근원적으로 반성하고 이를 통해 진리와 오류의 기준에 대해 탐구한다.

– The principal concern is to introduce the commonest theories of knowledge in the history of western philosophy. The emphasis will be laid on the explanation of the nature and limit of the human knowledge. Attention will also be paid to the conceptions of the truth which is closely connected with the knowledge. Representative philosophers concerned -Platon, Augustinus, Descartes, Spinoza, Locke, Berkeley, Hume, Kant, Habermas and pragmatism- will be dwelled on.
PHIL3002 윤리학(Ethics) 3-3-0
– 규범 윤리학의 다양한 이론들을 개관한 후 윤리학 이론을 실질적인 도덕 문제들에 응용하는 법을 살펴본다. 폭력,시민 불복종,국가주의 등의 문제가 윤리학적으로 논의된다.

– Introduction to various theories of normative ethics. And the application of ethical theory to concrete moral problems, such as violence, civil disobedience, and nationalism.
PHIL2004 학습과 기억 (Learning and Memory) 3-3-0
– 행동주의적 관점에서 인간이 학습하는 원리를 파악하고, 이를 통해 인간의 정서, 성격, 행동의 발달에 대한 이해를 증진시킨다. 더 나아가, 이러한 학습 이론이 교육, 행동 교정, 인공 지능 등의 다양한 분야에 어떻게 적용되는지 구체적인 응용 사례들을 논의한다.

– With the behaviorist perspective, we will study the principles of learning to advance our understanding of the development of emotion, personality, and behaviors in humans. Furthermore, we will discuss specific applications at learning theories are currently used in various fields such as education, behavior modification, and artificial intelligence.
PHIL2039 독일철학(German Philosophy) 3-3-0
– 독일철학의 시원이라고 할 수 있는 중세의 엑카르트로부터 20세기의 대표적 독일철학자인 하이데거에 이르기까지 독일철학계의 대표적인 학자를 중심으로 독일철학의 흐름과 특징, 경향성 등을 살펴봄으로써 독일철학 전반에 대한 이해를 도모하도록 한다. 여기서 다루어질 주요 철학자는 엑카르트, 쿠자누스, 라이프니츠, 칸트, 피히테, 쉘링, 헤겔, 쇼펜하우어, 니체, 후설, 하이데거 등이다.

– From Eckhart in the Middle Ages, who can be said to be the origin of German philosophy, to Heidegger, who can be considered a representative German philosopher of the 20th century, we examine the flow, characteristics, and tendencies of German philosophy, focusing on representative scholars in German philosophy, thereby providing an overview of German philosophy in general. The major philosophers to be covered here include Eckart, Cusanus, Leibniz, Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Husserl, and Heidegger.
PHIL2020 송명철학(Philosophy of Neo-Confucianism) 3-3-0
– 송대와 명대에 형성된 주자학과 양명학을 학습한다. 신유학을 중심으로 중국근세사상의 발생과 특성 등을 고찰하며,그 현대적 의의를 분석한다.

– Inquiry into the doctrines of Chu-tzu and Wang Yang-Ming which developed during the Sung and Ming dynasty. Aimed at examination of modern Chinese idea in terms of its origin and distinction, and analyzing in contemporary instruction of modern Chinese thought.
PHIL2043 삶과 죽음의 철학(Life and Death) 3-3-0
– 본 강의의 목적은 인간의 삶과 죽음을 철학적으로 탐색하는 것이다. 인간다움을 구성하는 여러 요소들을 살펴보고 그것이 인간의 삶과 죽음에서 어떤 의미를 갖는지 살펴본다. 주요 질문들은 다음과 같다. 좋은 삶이란 무엇인가? 삶의 의미란 무엇이고 그것은 우리의 삶에서 왜 중요한가? 죽음은 반드시 해악인가? 자살은 언제나 비도덕적인가?

– This course will deal with the issues of human life and death from a philosophical perspective. What makes us human is known to make our lives unique, significantly different from the lives of animals. We will reflect upon what is distinctive about human life and death. We will discuss the following questions. What is a good life? What is the meaning of life and why does it matter? Is death always harmful? Is suicide always immoral?
PHIL3028 정치철학(Political Philosophy) 3-3-0
– 정치철학의 주요 문제: ⑴ 정부와 국가의 기원,한계 및 특성,(ii) 자유주의,사회주의,자본주의 등의 이데올로기 및 (iii) 민족주의와 국제관계 그리고 페미니즘 등의 정치적 함의에 대해 논구한다.

– Study of major problems of political philosophy: (i) the origin, nature and extent of Government, (ii) Liberalism, socialism and capitalism ,(iii) Nationalism, international relations, and feminism.
PHIL2045 서양 근대철학(Western Modern Philosophy) 3-3-0
– 서양 근대철학의 등장배경과 주요 특징, 사상적 경향 등에 대해 데카르트, 스피노자, 라이프니츠, 록크, 버클리, 흄, 루소, 칸트, 헤겔, 쇼펜하우어, 니체 등의 사상을 중심으로 살펴본다. 특히 근대의 자연과학과 철학이 어떤 연관성을 지니는지, 자연과학이 철학에 어떤 영향을 미쳤는지에 초점을 두고 강의를 진행하도록 한다.

– The objective of this course is to examine the background, main characteristics, and philosophical tendencies of Western modern philosophy, focusing on the ideas of Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume, Rousseau, Kant, Hegel, Schopenhauer, and Nietzsche. In particular, the lecture will focus on the relationship between modern natural science and philosophy and how natural science has influenced philosophy.
PHIL2011 분석철학의 기초적 문제들(Basic Questions of Analytic Philosophy) 3-3-0
– 이 강좌에서는 분석철학의 이른바 코어 분야(언어 철학, 심리 철학, 인식론, 형이상학)에서 제기되는 기초적인 문제들을 선별하여 다룬다. 다음은 이러한 문제들의 예이다. 언어 표현이 무엇인가를 지칭한다면 그러한 지칭은 어떻게 가능한가? 심적 상태가 표상적 내용을 지니는 것은 어떻게 가능한가? 만일 추상적 대상들이 존재한다면 이들에 대한 앎은 어떻게 가능한가? 자유의지란 무엇이며, 과연 우리가 자유의지를 지니는가

– This course aims to explore some of basic questions that have arisen within the core fields of analytic philosophy, i.e. the philosophy of language, the philosophy of mind, epistemology, and metaphysics. Here are a few examples of the questions that we can address in this course: How is reference possible for linguistic expressions, assuming that they refer at all? How can mental states have representational content? How can we acquire knowledge about abstract entities, given their existence? What is the nature of free will, and do we truly possess it?
PHIL2030 프랑스철학(French Philosophy) 3-3-0
– 데카르트부터 베르크손에 이르기까지 전통적 프랑스철학의 역사를 강의한다. 프랑스 철학의 명증성과 실증성을 부각시켜 구체적 문제의 탐구사를 추적한다.

– A survey of the French philosophy from Descartes to Bergson. The comparative analysis of their ideas. Special emphasis will be on the general characteristics of clarity and positivity in the French philosophical movement.
PHIL3056 실천윤리학(Practical Ethics) 3-3-0
– 이 과목은 응용윤리학 입문 강좌이다. 과목의 목적은 구체적이고 실질적인 윤리적 문제,이슈 및 쟁점에 대해 철학적으로 사고하는 방법을 체득하는 데 있다. 주요 논제로는 낙태,안락사,사형제도,성도 덕,검열,차별,마약, 환경,동물의 처우 등을 들 수 있다.

– Practical Ethics is an introductory course in applied ethics. The course involves real and concrete problems, issues, controversies, and questions in ethics. Topics may include abortion; euthanasia; the death penalty and other punishments; sexual morality; pornography and censorship; discrimination on the basis of race, gender, or sexual orientation; drugs; environmental ethics; the moral status of animals.
PHIL3058 인간 행동의 이해(Understanding of Human Behavior) 3-3-0
– 인간의 다양한 행동을 심리학적인 관점에서 조망한다. 심리학의 가장 기초적인 영역을 개괄적으로 소개하며, 인간 행동과 심리 과정에 대한 기본적 기제와 그동안 기초실험과 응용 및 임상 연구를 통해 얻어진 발견들, 그리고 그 적용 범위에 대해 폭넓게 논의한다.

– We will examine a wide range of human behavior from a psychological perspective. The course provides an overview of the most fundamental areas of psychology, discussing the basic mechanisms underlying human behavior and psychological processes, the findings that have been made through basic experiments and applied and clinical research, and the range of applications.
PHIL3033 현대프랑스철학(Contemporary French Philosophy) 3-3-0
– 베르크손 이후 데리다까지 프랑스의 과학 철학적 조류와 실존철학,포스트모더니즘을 강의한다. 프랑스 정신의 현대적 변용을 비판적으로 고찰한다.

– Problems and literature of the French philosophy from Bergson to Derrida. Also discussed will be the French philosophy of science, Existentialism and Post- modernism.
PHIL3059 인지과학(Cognitive Science) 3-3-0
– 인간이 세상을 파악하기 위해 수행하는 정보 처리 과정의 전반을 논의한다. 주의와 의식, 기억, 추론, 의사 결정, 정서 등의 주제에 대해 인지심리학과 인지신경과학 등의 학문 분야에서 이루어진 발견들과 이론들을 살펴보며, 인지 과학이 현대 철학과 접목되는 지점과 우리의 일상 생활에 적용되는 지점들을 논의한다.

– In this course, we will discusshow the mind processes information to understand the world. By examining theoriesand findings froma range ofdisciplines such as cognitive psychology and cognitive neuroscience, we will discuss topics such as attention and consciousness, memory, reasoning, decision-making, emotion, etc. Also, we willdiscuss where cognitive science intersects with modern philosophy and how it can be appliedto our everyday lives.
PHIL3044 조선성리학(Neo-Confucian Philosophy in Choseon Dynasty) 3-3-0
– 조선의 성리학의 역사, 개념, 철학 사상에 대해 개괄적인 이해를 가질 수 있도록 한다.

– A study on the history, consepts and philosophical ideas of Neo-Confucian Philosophers in Choseon Dynasty, such as Seo Hwadam, Yi Toegye, and Yi Yulgok, etc.
PHIL3009 과학철학(Philosophy of Science) 3-3-0
– 과학철학에서의 중심주제들을 소개하고 과학사를 개관하는데 주목적을 둔다. 과학의 본성(과학이란 무엇이며 어떻게 작동하는가)에 관한 문제와 과학 발전사를 살펴본다. 과학철학과 과학사에서의 흥미로운 주제가 논의될 것이다. 과학적 세계관의 정당성,과학적 추론의 난점들,희랍에서 과학혁명 시대까지의 과학 변천사 등.

– Primary aim in introducing main themes in philosophy of science and reviewing of history of science. Mainly concerned with nature of science(What is science and how science works), in addition how science developed. Interesting subjects in philosophy of science and history of science will be argued; justice of scientific world-view, problems in scientific inference, history from Greek science to scientific revolution, and so on.
PHIL3045 그리스-로마 철학 강독(Reading Greco-Roman Philosophers) 3-3-0
– 이 강좌에서는 그리스-로마 철학을 대표하는 고전 작품을 선별하여 심층 독해한다.

-In this class, classical works representing Greco-Roman philosophy are selected and read in depth.
PHIL3046 자유지상주의(Libertarianism) 3-3-0
– 자유지상주의는 개인과 시장의 자유, 강력한 소유권 및 최소 정부를 지향하는 정치철학이다. 이 과목은 자유지상주의 철학을 개관하는데 그 목적이 있다. 특히 다음과 같은 문제에 대한 자유지상주의의 입장을 검토한다. 소유권은 어떤 경우에 정당한가? 자유지상주의와 사회정의는 양립 가능한가? 정당한 국가의 역할과 기능은 무엇인가?

– Libertarianism is a political philosophy distinguished by its commitment to individual liberty, free markets, rights of private property, and strictly limited government. This course will provide an overview of libertarian philosophy. We will examine questions such as: Is there a right to ownership of anything? Is libertarianism incompatible with the ideal of social justice? What are the legitimate functions of the state?
PHIL3047 독일미학과낭만주의 (German Aesthetics and Romanticism) 3-3-0
– 바움가르텐 이후의 근대 독일미학을 이의 형성에 큰 여향을 준 낭만주의와 연관해 살펴보면서 독일미학이 지닌 주요한 특징과 성격을 이해하도록 한다. 이때 주로 살펴 볼 이론은 칸트,쉘링,헤겔,쇼펜하우어 그리고 하이데거의 미학이론이다.

– The principal concern is to analyze and elucidate characteristics of modern German aesthetics after Baumgarten in relation to romanticism which might be considered to be its fundament. Representative philosophers concerned such as Kant, Schelling, Hegel, Schopenhauer and Heidegger will be dwelled on.
PHIL3048 니체와 키에르케고르(Nietzsche and Kierkegaard) 3-3-0
– 현대철학의 서막을 연 니체와 키에르케고르 양 철학자의 사상을 그들의 주요 저작에 대한 강독을 통해 비교해 고찰하면서 양자의 차이와 공통점이 어디에 있는지를 이해하도록 한다. 특히 양자의 신과 인간관을 중심으로 살펴보도록 한다.

– The objective of this course is to compare Nietzsche and Kierkegaard by reading their main books. The emphasis will be laid on the explanation of difference and commonality between them concerning the conception of God and human.
PHIL3060 동양철학특강(Special Lecture on the Eastern Philosophy) 3-3-0
– 이 강좌는 동양철학의 다양한 주제들에 대한 특별한 강의를 자유롭게 진행하기 위해 개설된다.

– The purpose of this class is to examine various issues in the Eastern Philosophy freely.
PHIL3013 대승불교(Mahayana Buddhism) 3-3-0
-본 강좌는 대승불교의 핵심 경전 금강경과 반야심경을 한글과 한문으로 강독하면서 공(空) 사상을 이해하고,동시에 불교와 정신분석이라는 현대적 시각에서 불교를 탐구한다.

– This course has two aims. The first one is to understand the concept of “sunyata(空)’’ by reading key Mahayana texts such as “Diamond Sutra” and “The Vajra Prajna Paramita Sutra”. Another aim is to study Buddhism with respect to modern psychological findings.
PHIL3049 캡스톤디자인(철학)(Capstone Design(Philosophy)) 3-3-0
– 철학과 교육과정 중 습득한 전공교과목 및 이론 등을 바탕으로 사회진출 시 수행할 과제를 스스로 기획하고 수행함으로써 창의성과 실무능력,팀워크,리더십을 배양하는 과목이다.

– Students taking this course will design and work for a project, under the guidance of a faculty advisor, based on a variety of philosophical specializations obtained during the coursework.
PHIL3055 의철학(The Philosophy of Medicine) 3-3-0
– 본과목은 일종의 응용철학이라고 할 수 있다. 의학에 대한 철학적 고찰을 주내용으로 하게 될 본 과목에서는 의료윤리 외에도 질병이란 무엇인가? 기능이란 무엇인가? 의학의 인과론은 무엇인가? 등의 질문을 다룬다.

– This course is a kind of applied philosophy. Investigating some philosophical issues about medicine, this course study some philosophically important questions, such as what is disease? What is its function? What is the causal basis in medicine?
PHIL4022 심리철학(Philosophy of Mind) 3-3-0
– 심리철학의 문제는 ‘자아가 마음 혹은 신체와 동일시될 수 있는가?’와 같은 물음에서 시작한다. 서양 철학은 전통적으로 실체 이론을 통해 자아의 문제를 탐구해왔으나,현대 생리학의 발달과 뇌과학의 발전으로 전통적인 이원론을 비판적으로 검토하는 것이 심리철학의 동기이다. 이 과목은 마음과 신체의 관계를 묻는 존재론적인 질문으로서 심신문제(mind-body problem)를 다루는 한편 ‘자아’, ‘마음’이라는 용어의 쓰임을 묻는 의미론적인 질문과 ‘타인의 마음은 어떻게 알 수 있는가’라는 인식론적인 질문을 통해 심리철학에 접근하고자 한다.

– This course will begin by discussing the problem of how mental phenomena fit into a physical universe. We will discuss this century’s most influential responses to the mind concerning the relation between mind and body, the semantic question of mental terms, and the epistemological question of how to know one’s mind as will as others.
PHIL3052 독립심화학습1(철학과)(Independent Learning&Research1(Philosophy)) 3-3-0
– 지도교수를 선정한 후,지도교수의 지도에 따라 학습 목표와 방향,계획 등을 스스로 설정하여 이에 따라 학생 개개인의 관심과 필요에 맞는 학습을 진행한다.

– This study provides the student with an opportunity to participate in the creation of academic learning experiences geared to individual academic interests. Plans must be approved by an appropriate faculty member who supervises and grades the project outcomes.
PHIL3053 독립심화학습2(철학과)(lndependent Learning&Research2(Philosophy)) 3-3-0
– 지도교수를 선정한 후,지도교수의 지도에 따라 학습 목표와 방향,계획 등을 스스로 설정하여 이에 따라 학생 개개인의 관심과 필요에 맞는 학습을 진행한다.

– This study provides the student with an opportunity to participate in the creation of academic learning experiences geared to individual academic interests. Plans must be approved by an appropriate faculty member who supervises and grades the project outcomes.
PHIL4023 언어철학(Philosophy of Language) 3-3-0
– 현대 철학은 철학적 문제들을 다루기 위한 수단으로서 언어 분석적 방법을 취하며,언어 철학의 주제 들은 이러한 방법론의 토대를 이루고 있다. 이 과목의 목표는 언어 철학의 주요 논변들에 대한 비판적 검토를 통해서 현대 철학의 방법론을 이해하고 적용하는 훈련을 제공하는 것이다. 본 수업은 지칭이론 reference theory, 진리 조건적 의미론 truth-conditional semantics 추론주의적 의미론 inferential semantics등과 관련한 논변들의 소개를 포함한다.

– Contemporary philosophy uses linguistic analysis as a tool to deal with philosophical issues, and this methodology is based on the topics of philosophy of language. The goal of this course is to understand how to apply the methodology of contemporary philosophy through critical examinations of main arguments in philosophy of language. This course will accordingly provide some introduction to concepts and arguments in connection with reference theories, truth-conditional semantics, and inferential semantics.
PHIL3051 현대분석철학(Contemporary Analytic Philosophy) 3-3-0
– 형이상학은 실재의 근본적인 구조를 탐구하는 가장 근본적인 학문이다 . 이 과목의 목표는 학생들에게 현대 분석철학의 전통에서 이루어지는 형이상학적 논의를 소개하는 것이다. 형이상학의 여러 핵심적인 논점들을 추적하고,각종 논변들과 입장들을 살펴볼 것이다. 특히,본 강의에서는 속성의 본성에 대한 오래된 논쟁을 집중적으로 논의할 것이다.

– Metaphysics is the most general discipline that investigates into the fundamental structure of reality. The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of some important issues, positions and arguments in contemporary analytic metaphysics, and the terminology relevant to them. In particular, the nature of properties will be the central topic for this course.
PHIL4053 종교철학(Philosophy of Religion) 3-3-0
– 이 강좌는 종교에 대한 철학적 반성을 다룬다. 플라톤,플로티누스,아우구스티누스,칸트,슐라이어마허 등 서양 철학자들을 중심으로 신하,신학,종교와 철학의 관계가 논의될 것이다. 특히,서양 고대 후기 그리스 철학과 기독교,영지주의의 충돌과 교류에 주목할 것이다.

– This course deals with philosophical reflections on religion. It discusses the relations between mythology, theology, religion and philosophy focusing on major authors like Plato, Plotinus, Augustine, Kant, Schleiermacher. Special attention is paid to the conflicts and exchanges between pagan Greek phHosophy,Gnosticism and Christianity in late antiquity.
PHIL4049 실학사상연구(Dasan and Silhak) 3-3-0
– 다산 정약용을 중심으로 조선 후기 실학의 여러 흐름들과 그 철학적 성찰들을 살펴본다.

– A study on the philosophical reflections of Cheong Dasan with a brief survey on the several trends of Silhak in Late Choseon.
PHIL4054 언어와 마음(Language and Mind) 3-3-0
– 이 강좌에서는 언어 철학과 심리 철학의 논의를 중심으로 언어와 사고 사이의 관계를 다룬다. 특히 다음의 두 질문에 관한 답을 추구하는 과정에서 언어와 사고 사이의 관계가 심층적으로 논의될 것이다. 언어적 지칭과 심적 지칭 사이의 관계는 무엇인가? 다음의 두 가지는 구분될 수 있다. 심적 상태를 개인에게 귀속시키는 문장이 지니는 의미, 그리고 심적 상태가 지니는 표상적 내용. 이 둘 사이의 관계는 무엇인가?

– The primary objective of this course is to shed light on the intricate connection between language and the mind by addressing the following questions: How does linguistic reference relate to mental reference? What is the relationship between the meaning of a sentence that attributes a belief to an individual and the representational content of that belief?
HUMAN0001 문과대학공동강의 (Interdisciplinary Humanities) 3-3-0
– 우리 세계의 다양한 문제들에 대해 세부 전공분야를 넘어서 포괄적으로 다루면서 인문학적 상상력을 자극할 수 있는 생동적인 강의를 제공한다. 제시된 주제에 대해 문학,철학,언어학,역사학 등 문과대 내의 여러 전공 가운데 세 가지 이상의 영역에서 제시하는 서로 다른 이해의 방식들을 학습하여 비판적이고도 창의적인 사고를 키우기 위해 노력한다.

– This course offers a set of interdisciplinary lectures on various issues of the world around us to stimulate an imaginative and critical thinking based upon humanities studies. The Interdisciplinary Humanities course encourages students to discover and understand the human experience through a balanced and integrated combination of the arts and/or humanities with inclusion of three or more of the following content areas: philosophy, literature, history and linguistics.
EDU3323 철학교육론(Teaching Philosophy) 3-3-0
– 철학교육의 영역별 교수학습 내용과 방법,평가 등에 대한 이론들을 이해하고,실제 교실 수업에 적용하는 것을 주요 목적으로 한다. 즉,각 영역별 목표와 교수학습 내용과 방법,평가 등에 대해서 이해하고 실제 교수학습에 적용할 수 있는 능력을 기르게 된다.

– The purpose of this class is to understand the basic concepts of Philosophy education in specific areas. We will study the objectives, content, teaching methods and assessment for each area both theoretically and practically.
EDU2161 교과교재연구및지도법(철학)(Lesson Plan for Teaching Materials(Philosophy)) 3-3-0
-철학과 교재를 분석하고 재구성함으로써 비판적이고 창의적인 교재 개발 능력을 함양하며,아울러 교수•학습 방법을 효과적으로 개발 적용하는 능력을 기르기 위한 것이다. 이는 학교 현장에서의 교육 실습과도 관련되며 실제 교수•학습 능력의 신장에도 매우 중요하다. 철학과 교육과정에 대한 이해를 바탕으로 새로운 교재 개발 및 교수•학습 방법의 개발과도 밀접한 관련을 지닌다.

– This class is conducted in connection with the teaching experience program to enhance the student-teachers teaching abilities. It focuses on analyzing and constructing teaching materials so that the student-teachers will be able to develop their critical and creative abilities in making materials as well as to develop effective teaching-learning aids.
EDU3360 교과교수법(철학)(Teaching Method(Philosophy)) 3-3-0
– 철학 과목 교수법과 관련한 개념,성격,교육목표,내용을 이해하도록 한다. 이를 통해 수업 시간에 적용할 다양한 교과교수법을 익힘으로써 학생들에게 전달하여야 할 내용을 효과적으로 전달할 수 있도록 한다.

– Understanding the concepts, characteristics, objectives of education, and contents of phiIosophy teaching method. Through this, students learn various teaching methods to apply in class so that they can effectively communicate what they need to convey to their students.

02447 서울특별시 동대문구 경희대로 26 (회기동 1-5) 문과대학 2층 종합행정실 204호 철학과사무실
TEL : 02-961-0228 E-MAIL : khsophia@khu.ac.kr FAX : 02-961-3152
COPYRIGHT © KYUNG HEE UNIVERSITY. ALL RIGHT RESERVED.